k9

Alla inlägg under maj 2010

Av k9 - 29 maj 2010 16:51

Mitt nya tillskott i "hundfamiljen" är Tarriqs Gazza. En liten Skånetös som drog mig 100 mil enkel resa för att hämta "hem" henne.

    

  

(ovan Exa o Puma)

Jag är en schäferälskare som har svårt att tänka mig en annan ras. Kanske när man blir äldre och inte orkar med en stor hund längre..Jag köpte min första schäfer 1984. Denna schäfertik, Monza, certade jag som Räddningshund 1989. Har idag två schäfertikar.

  

Bizmarks Hofs Puma blev 11 år och 7 månader gammal och var det finaste en hund kan bli nämligen Räddningshund. Puma var en härlig schäferdam med ett underbart temperament. I november 2012 fick Puma somna in lugnt o stilla med oss sina närmaste omkring oss. Puma och jag fick göra en härlig resa tillsammans i hundvärlden.

      Tassemarkens Exa 6 år eller som vi ofta kallar henne "Häxan" denna tjej har jag fått för mina synder brukar jag säga. För hon är verkligen en utmaning. Hon har vansinnigt mycket motor och arbetsvilja och är helt omöjlig att trötta ut, hon vill bara ha mer och mer...När jag köpte Exa hade jag tänkt att även hon skulle få komma in i "Räddningsvärlden", den värld som jag tycker är absolut den roligaste av alla hundvärldar! Tyvärr blev det inte så av olika tråkiga anledningar som jag inte vill nämna här. Och med ett stort hål i hjärtat har jag blivit tvungen att lägga Räddningen bakom mig. Men i denna träningsgrupp som består av Räddningshundar, pensionerade Räddningshundar och blivande Räddningshundar får jag trots allt chansen att fortsätta träna Exa (och mig själv) inom Räddningen, fast helt utan krav och prov. Det som svider mest är att att Exa trots domare som mycket tidigt dömt ut henne som blivande Räddningshund är att Exa skulle ha blivit en FANTASTISK "RÄDDNINGSHUND"!! Hon är otroligt självgående, orädd och  vansinnigt lättstyrd och lättjobbad. Något som jag och många med mig såg hos Exa redan tidigt men tyvärr fick hon inte chansen att visa det. Mycket tråkigt, de har gått miste om en kanonhund! Exa och jag har istället "skolat" om oss Exa gjorde godtjänt certprov i Östersund oktober 2010.      

Av k9 - 29 maj 2010 16:16

             

Jessica heter jag och är gruppens nyaste medlem tillsammans med Australian Shepherd hanen Lurvas (Simba), född sent 2008.


Jag är född och uppvuxen med hundar, men började intressera mig för hundträning först när jag 2006 fick min första egna hund, storpudeln Ellen (Inkus Sweet Elendil), född 2005. Med henne har jag tränat allt ifrån viltspår till lydnad och agility, men det är lydnaden vi satsat på och där vi haft våra framgångar på tävlingsplanen. Hon har verkligen fått vara min ”försökskanin” och har inte alltid varit den lättaste första hunden, men idag har jag stor hjälp av henne med aussien!


Hösten 2009 började jag hjälpa en kvinna med hennes aussie av olika anledningar, snart insåg jag vilken underbar hund det var och funderade på vad jag skulle kunna aktivera honom med, för aktivering, det behövde han.

Ganska nyligen hade jag lärt känna Lisabet och tränade en del med henne, så via henne fick jag kontakt med Nettan och blev erbjuden en plats i den här räddningsgruppen. Så vid årsskiftet 09/10 kom jag in i räddningsvärlden!

Eftersom jag sedan tidigare varit väldigt engagerad inom brukshundklubben så är det roligt att uppleva en ny del av hundvärlden, och jag är verkligen glad för att jag får chans att träna för Nettan, inte minst eftersom det verkar vara väldigt svårt att komma in i de räddningsgrupper som finns.



Med Lurvas har jag också provat på bevakning, men räddningen är klart roligast tycker jag!

Av k9 - 29 maj 2010 16:15

  

Lisabet och Mirra    


Lisabet tränar hund med sikte på certprov för Försvarsmaktshundar våren 2011 när hon fyller 18 år. Schäfertiken Aussie Action´s Mirra född 2007 har nog en rödgrön röra i huvudet just nu, efter att ha tränat bevakning en vinter som ettåring och därpå räddning fram till delprov två – när Lillmatte Lisabet definitivt tog över schäfern varpå matte Eva-Lena fann sig hundlös och fick lov att skaffa en ny kandidat (se nedan). Mirra återgick raskt till grön sektor.


Så det bar iväg till tjänstehundsläger för andra året i rad, och ännu ett ungdomsläger, och bruksläger ovanpå det på Marma sommaren 2010. Nu tränar Lisabet och Mirra för certprovet, tävlar lydnadstvåan, lägre sök/spår och freestyle klass två. Största utmaningen är att få Mirra att slita sig från sina två högt älskade kaniner, som hon vaktar med sitt liv allt vad hon hinner på sin fritid.
Men i räddning och personsök kommer Mirra, vad än lillmatte hittar på, alltid att ha sitt hjärta. Inte minst tack vare vännerna i Bamsegruppen – som har så kul på sina träningar.


Och som välkomnar framtiden: nya unga hundförartalanger!


Av k9 - 29 maj 2010 16:13

    

Tomas & Chessie


Zathena's Belle Bob cat, till vardags kallad Chessie, är en Australian Shepherd tik född 2005. Hon har tillsammans med husse godkänt Inträdesprov, delprov 1, delprov 2 och slutprov i räddning. Har varit ute på lydnadsbanan och avklarat lydnadsprov 1.


Till vardags delar Chessie sin fritid med två andra Aussies och en golden retriever. Chessie hjälper även sin husse på han arbete, där hon håller koll på husses fikapauser.


Chessies husse Tomas Holmberg har hållit på med räddning sedan 2008, de gjorde ett godkänt RHFU sommaren 2010.


  



Utöver räddningen har Tomas och Chessie planer på att ta sig ut och tävla ytterligare på lydnadsplanerna  och i

sökskogarna.

                                        

 

Av k9 - 29 maj 2010 16:12

  


Kristina tränar sina två Australien Shepherd pojkar, Aldo 6 år och Temper 2 år. Kristina har även en tredje hund James en äldre (snart 13 år)  Shetland Sheepdog hanne. Hennes första hund hette Ghosty och var också en Shetland Sheepdog.


  

 

På bilden Kristina med ynglingen Temper (Alias Chokladpuddingen)

 

Kristina tävlar i både bruks- lydnad och agility. Aldo har 1:a pris i Lydnadsklass 3 och är uppflyttad till Elitsök och Elitlydnad. Temper har också provat på tävlingslivet men just nu pågår stort fokus på att få till platsliggningen inför nästa tävlingssäsong.


Kristina tränar båda sina Aussie i skogssök, lydnad och räddning.

Av k9 - 29 maj 2010 16:10

Eva-Lena   

(på bilden Eva-Lena och Mirra)


Oyster (Aussie Action´s Ollivander) är den tredje i raden av hundar som skulle ha börjat och slutat med gula labradoren, räddningshunden och eftersökshunden Cresendos Qulöra Qudden (1997-2007) om det inte vore för kloka träningskompisar i Bamse och räddningsgänget.


Efter att lillmatte Lisabet övertagit Mirra (se Lisabets presentation) kom också Oyster till familjen i maj 2010 – mot alla odds och trots varnande talesätt som ”Help me, I have a kelpie”.
Han får skynda långsamt och hitta sin väg vartefter – just nu bara leker livet. Ollivander är döpt efter trollstavstillverkaren i Harry Potter, men Oyster är en liten ort i södra Australien strax norr om Cape Catastrophe och nordost om Coffin Island – det säger väl nåt om inriktningen. Han skäller frustrerat på figuranter om han inte kommer åt dem, och älskar människor nästan lika mycket som vore han en labrador – men har börjat sin bana inom räddningen i sommar med att hitta och bära fram: ett frystorkat katthuvud, en död fågel och en torkad liten orm. Vad kan det betyda för framtida vägval? Lillmatte är – tro inget annat – med på ett hörn även i Oysters träning. Det ska bli agility och freestyle och låten till första programmet är redan klar: ”Snart är det jag som är kung” (… tror han, ja …).


Om matte bara kan hålla sig hemma och inte jobba så mycket på annat håll, eller åka iväg med olika insatsteam till katastrofer, så kanske Oyster kan få något att göra i framtiden han med. Valla får är till exempel helt oprövat!




Av k9 - 29 maj 2010 16:07

Hej Nettan heter jag och har hållit på med räddning sedan början av 90-talet. Jag är utbildad räddningsinstruktör och har haft 3 st egna räddningshundar och utbildat ett 30-tal hundar med förare.

     


Jag är instruktör och lärare i hundtjänst inom SBK där jag också tjänstgör som tävlingsledare, tävlingssekreterare och testledare på mentaldelen.
Jag tävlar sök spår och lydnad med mina hundar, dessutom är jag en vänstervarvare, jag anser nämligen att en hund ska kunna vara både snygg, klok, arbetsvillig och frisk, höga krav på uppfödare alltså;
Jag har själv provat på uppfödning av rottweiler i liten skala.
Rottweilern var min första ras i räddningen, Freddie var en klippa lugn, trygg och tyckte att han kunde klara allt på egen hand vilket han också gjorde, matte kunde sätta sig i bilen och fika. Han lärde mig mycket.
Nästa rottweiler i tjänst var Pheadras Track, egenuppfödd pojke som var en liten spelevink, med honom provade jag på att tävla SM i räddning. 

  

  


Efter rottisarna kom mina CC, Cane Corso, en härlig ras med smidighet och styrka utöver det mesta, Mix blev räddningshund vid 2 års ålder och har varit aktiv sedan dess. 2006 och 2009 deltog vi på räddnings-SM.

  

I dag är han en pigg och glad pensionär, som fortfarande tränar räddning varje vecka. Mix har 11 barn och en av sönerna bor med oss, han heter Pheadro och är 3 år.


  


Även Pheadro var tänkt som räddningshund och påbörjade sin utbildning som

1-åring men tyvärr kom vi bara till godkänd delprov 1 eftersom han hade D på höfterna, men vi tränar räddning varje vecka eftersom det är så otroligt roligt både för matte och hundarna, vi älskar verkligen detta liv. 


I övrigt så tränar och tävlar jag med mina bägge hundar i sök, spår och lydnad samt återfinns som sagt var även i utställningsringen. Mix är i elit SÖK, högre Spår och Elit Lydnad samt svensk, finsk, norsk, tysk och nordisk Utställningschampion, den lille har inte kommit så långt än han är i högre sök och lydnadsklass II och har 2 cert i utställning. 


Den som gjorde att jag fastnade för räddningen var mitt möte med Magnus han har alltid varit och är annu en underbar lärare och inspirationskälla. Han har gett mig så fantastiskt mycket stöd och uppmuntran genom åren som gått och naturligtvis en hel del läxor oxå  det är av detta man lär sig. Och jag är mycket tacksam att han fortfarande ställer upp på våra "Magnushelger" vår och höst, det är något man ser fram emot under hela året.
 
Numer så tillhör jag det pensionerade gänget då det gäller aktiv tjänst, men jag kommer att köra räddning så länge som jag och mina hundar står på benen det är en sak som är säkert. 




Av k9 - 17 maj 2010 14:29

  

Hemma igen efter en UNDERBAR träningshelg på den vackra Hemsön, vid Höga Kusten.


Stort tack till Magnus som tack vare sin enorma hundkännedom och hunderfarenhet återigen gjort vår helg till något minnesvärt. Vi syns till hösten igen, för fjärde året i rad!


Tack till alla kamrater som alltid ställer upp. Tack för god mat & dryck, trevligt sällskap och glada skratt - och tack Hemsön för att du bjöd oss på en fantastisk solnedgång som vi tillsammans kunde följa från bryggan på lördag kväll!


Tack också till personalen på Hemsö Fästning som hjälpte oss under helgen.


Lite bilder från helgen, varsågod!

                                                                                                                                    

Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Skapa flashcards