k9

Direktlänk till inlägg 29 maj 2010

Nettan

Av k9 - 29 maj 2010 16:07

Hej Nettan heter jag och har hållit på med räddning sedan början av 90-talet. Jag är utbildad räddningsinstruktör och har haft 3 st egna räddningshundar och utbildat ett 30-tal hundar med förare.

     


Jag är instruktör och lärare i hundtjänst inom SBK där jag också tjänstgör som tävlingsledare, tävlingssekreterare och testledare på mentaldelen.
Jag tävlar sök spår och lydnad med mina hundar, dessutom är jag en vänstervarvare, jag anser nämligen att en hund ska kunna vara både snygg, klok, arbetsvillig och frisk, höga krav på uppfödare alltså;
Jag har själv provat på uppfödning av rottweiler i liten skala.
Rottweilern var min första ras i räddningen, Freddie var en klippa lugn, trygg och tyckte att han kunde klara allt på egen hand vilket han också gjorde, matte kunde sätta sig i bilen och fika. Han lärde mig mycket.
Nästa rottweiler i tjänst var Pheadras Track, egenuppfödd pojke som var en liten spelevink, med honom provade jag på att tävla SM i räddning. 

  

  


Efter rottisarna kom mina CC, Cane Corso, en härlig ras med smidighet och styrka utöver det mesta, Mix blev räddningshund vid 2 års ålder och har varit aktiv sedan dess. 2006 och 2009 deltog vi på räddnings-SM.

  

I dag är han en pigg och glad pensionär, som fortfarande tränar räddning varje vecka. Mix har 11 barn och en av sönerna bor med oss, han heter Pheadro och är 3 år.


  


Även Pheadro var tänkt som räddningshund och påbörjade sin utbildning som

1-åring men tyvärr kom vi bara till godkänd delprov 1 eftersom han hade D på höfterna, men vi tränar räddning varje vecka eftersom det är så otroligt roligt både för matte och hundarna, vi älskar verkligen detta liv. 


I övrigt så tränar och tävlar jag med mina bägge hundar i sök, spår och lydnad samt återfinns som sagt var även i utställningsringen. Mix är i elit SÖK, högre Spår och Elit Lydnad samt svensk, finsk, norsk, tysk och nordisk Utställningschampion, den lille har inte kommit så långt än han är i högre sök och lydnadsklass II och har 2 cert i utställning. 


Den som gjorde att jag fastnade för räddningen var mitt möte med Magnus han har alltid varit och är annu en underbar lärare och inspirationskälla. Han har gett mig så fantastiskt mycket stöd och uppmuntran genom åren som gått och naturligtvis en hel del läxor oxå  det är av detta man lär sig. Och jag är mycket tacksam att han fortfarande ställer upp på våra "Magnushelger" vår och höst, det är något man ser fram emot under hela året.
 
Numer så tillhör jag det pensionerade gänget då det gäller aktiv tjänst, men jag kommer att köra räddning så länge som jag och mina hundar står på benen det är en sak som är säkert. 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av k9 - 28 juni 2016 08:38

Hej alla, ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen....:) numera använder ju det flesta bara facebook och så även vi i K9, facebook är dessutom ett utmärkt ställe att snabbt skriva in träningar, lägga in bilder osv.   Vi i Team K9 fortsätter såk...

Av k9 - 21 december 2015 13:55

Önskar er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!   Då orken och framförallt TIDEN inte har funnit att uppdatera denna blogg så hoppas jag att 2016 kommer med mer krafter och tid all hålla igång denna blogg. Vi tränar trots allt varje vecka...

Av k9 - 13 oktober 2015 09:19

Vet inte om det är vi som har för mycket att göra eller om tiden går fortare...men nu är vi tillbaka, iallafall delar av Team K9.     Vår grupp håller på att förändras och några medlemmar har slutat av olika anledningar. Vi kommer under hösten...

Av k9 - 1 april 2015 12:58

En riktig glad påsk önskar vi alla vår vänner!      Delar av K9 har deltagit på en Specialsök helg i Sundsvallsområdet med Instruktör Emma Hammar från Hundreda. Helgen blev superbra för 8 deltagare som fick fördela tiden med halvdag Special...

Av k9 - 7 mars 2015 21:40

Med sorg i hjärtat måste jag berätta att min   Exa   har lämnat mig. Hon blev endast 7 år och 10 månader. Med 25 år som schäferägare har jag blivit "bortskämd" med att få gamla hundar, mellan 12-15 år. Tyvärr blev det inte så denna gång. Tiden kä...

Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards