k9

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2010

Certifikatprov för Försvarsmaktshund, Östersund 20101002-20101003

Av k9 - 4 oktober 2010 10:34


  


Första helgen i oktober var det då dags för Exa och mig att göra cert prov till försvarsmaktshund. Provet gick av stapeln i Östersund. Exa och jag åkte upp redan på fredag eftermiddag. Vi hade mysigt efter vägen, fikade och rastade. Vid rastplats Borgsjö (Naturum) hittade vi tom en hundtoalett bra tips! En plats hade märkts upp med skylt "hundtoalett" och inhägnats med staket och utrustats med några soffor för alla mattar & hussar och där fanns också en soptunna. Bra initiativ tycker jag!   


För er som inget vet om Certprov får jag försöka förklara lite närrmare. Ett certprov består av 5 olika delmoment:

1.Kontakttagande, besiktning/hantering och samarbete

Här kontrolleras hunden vilja/ovilja att ta kontakt med främmande människa samt hundens förmåga att låta sig hanteras och samarbete med okänd person.

2.Bastjänst

För att kontrollera hundarnas förmåga att slappna av i basmiljö. Hundarna ska kunna avhämtas, utfodras mm av för hunden okända människor. Innebär att hundarna under hela provet vistas i basen med baspersonal. De sover utomhus i burar under natten osv. Vi som förare får endast ut våra hundar när det är dags att göra något av delproven.

3.Spårprov med patrullering och spårupptag

Kontrollera hundens förmåga att markera och följa ett spår. Spåret är 1500 m långt och ska innehålla minst 2 st 90-graders vinklar. Ålder 90 min. Maxtid 90 min. Antal föremål= 3 + slut. Krav för godkänd=1+slut. Föremålen ska vara av varierande slag (trä,plast,metall och textil)

4.Bevakningsprov (stillastående bevakning)

Kontrollera hundens förmåga att uppfatta och markera en i skogsterräng gående person. Provet utförs stillastående från bevakningsplats under 60 min, och om möjligt i mörker.

5.Patrullering

Kontrollera hundens förmåga att under patrullering markera människor vid sidan av patrullstigen. Patrullsträckans längd 1000 m.


  Lördag morgon var det dags för Kontakttagande, besiktning/hantering. Exa kan vara lite misstänksam mot främlingar. Men skötte sig i det stora hela riktigt bra tycker jag.

Efter lunch var det Patrullstigen. Exa tog snabbt ljudfiguranten men hade svårt att "hålla kvar" tyckte jag. Vi fortsatte och för en gångs skull höll Exa ett hyfsat behagligt tempo (hon brukar normalt släpa mig runt..) Vid vidfiggen gjorde hon en jättefin markering och vi fick beröm. En skön känsla när vi efter 32 min. (snigelrekord för vår del tror jag??) kom tillbaka ut på vägen. Men man får inte veta om man har klarat sig just då, man har bara sin egen magkänsla att gå på.


Till lunch fick vi veta att 3 av de 6 ekipagen inte blivit godkända (gulp, hur ska det här gå hann jag tänka..) men sedan fick jag beskedet att Exa hade lite dålig markering på ljudet och att det nu hängde på hennes bevakningsprov om vi skulle få fortsätta...


18.30 fick vi ut våra hundar och begav oss till skogen för att göra bevakningsprovet. Här sitter vi stilla på våra sittryggsäckar under 60 min medan hundarna ska jobba och vara koncentrerade hela tiden. När hundarna markerar ska vi som förare ge tecken till de bakomvarande kontrollanterna. Exa (som normalt är en otålig..dam) skötte sig mycket fint, lite pip men annars koncentrerad. Och vi fick fina markeringar på alla hundarna. Och när de 60 minuterna var slut fick vi alla beröm för våra duktiga hundar! Det var roligt. Tillbaks med hundarna i basen och vi 3 ensamma själar fick själva tillbringa kvällen i vår förläggning.


  Söndag morgon

Uppstigning, frukost och rivning av basen. Äntligen fick vi hämta våra älsklingar!   Som vi hade saknat dom - och dom oss förståss. Aldrig hade jag väl sett Exa så lycklig och hon hade vansinnigt bråttom till bilen...


9.00 Första spåret. Jag fick det tredje och sista spåret så det var en timmes väntan. Nu gällde det. Exa är oftast väldigt spårsäker, men vad vet man. Allt kan hända när man har med djur att göra. Dagsform, vilt i skogen mm mm. Det är så mycket som kan gå fel. Vi fick till slut vårt spår och efter lite strul på spårupptaget så var vi iväg! Nu gällde det att lita på hunden, och hon fick gå.


1:a apporten (plastföremål) När hon hittade den så kände jag att YES, vi är på G! Nu är det "bara" 3 föremål kvar och det viktigaste nu för att få godkänt var att hitta slutapporten.

2:a apporten (metall) Kanon tjejen! Vi körde på och måste nog ha hörts ända in till Östersund med mina glädjevrål..vid varje apport!

3:e apporten (tyghandske) Här började hoppet att gro, nog vore det väl bedrövligt om vi inte hittade slutet..Vi hade mycket gott om tid,men till slut

4:e och sista apporten (träföremål) Vilken känsla! Och vilken fantastisk hund! Du är bara bäst lill-häxan!!    Du fixade hela spåret med alla apporter på 32 minuter. Härligt!  


Våra kamrater hade lite problem med sina spår och Exa och jag som fick spåret sist var först tillbaka på förläggningen. Till slut kom de andra och även de hade till slut fixat sina spår. Mycket roligt! Tack till alla som hjälpte till under denna helg, alla figuranter, baspersonal, ni som fixade maten och hela upplägget av certprovet. TACK!  



  


Våra cert kompisar:

 Jörgen & Lina   

Johan & Eddie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av k9 - 28 juni 2016 08:38

Hej alla, ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen....:) numera använder ju det flesta bara facebook och så även vi i K9, facebook är dessutom ett utmärkt ställe att snabbt skriva in träningar, lägga in bilder osv.   Vi i Team K9 fortsätter såk...

Av k9 - 21 december 2015 13:55

Önskar er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!   Då orken och framförallt TIDEN inte har funnit att uppdatera denna blogg så hoppas jag att 2016 kommer med mer krafter och tid all hålla igång denna blogg. Vi tränar trots allt varje vecka...

Av k9 - 13 oktober 2015 09:19

Vet inte om det är vi som har för mycket att göra eller om tiden går fortare...men nu är vi tillbaka, iallafall delar av Team K9.     Vår grupp håller på att förändras och några medlemmar har slutat av olika anledningar. Vi kommer under hösten...

Av k9 - 1 april 2015 12:58

En riktig glad påsk önskar vi alla vår vänner!      Delar av K9 har deltagit på en Specialsök helg i Sundsvallsområdet med Instruktör Emma Hammar från Hundreda. Helgen blev superbra för 8 deltagare som fick fördela tiden med halvdag Special...

Av k9 - 7 mars 2015 21:40

Med sorg i hjärtat måste jag berätta att min   Exa   har lämnat mig. Hon blev endast 7 år och 10 månader. Med 25 år som schäferägare har jag blivit "bortskämd" med att få gamla hundar, mellan 12-15 år. Tyvärr blev det inte så denna gång. Tiden kä...

Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards