k9

Direktlänk till inlägg 25 mars 2011

Tips om en läsvärd bok som gäller en hundägaren ansvar

Av k9 - 25 mars 2011 14:33

Jag läser så många bra böcker, naturligtvis blir det en hel hundböcker och ibland vore det kul att dela med sig lite från dessa böcker. Just denna bok har gjort ett djupt intryck på mig, och fastän det var några veckor sedan jag läste den så kommer jag ofta på mig själv med att tänka på de i boken.

 

    

Boken heter: Cesar 18 år, dagbok inför ett svårt beslut av Cary Hammarberg

 

En fantastisk bok där vi får följa Cesar under hans sista tid och hur hans familj verkligen får kämpa för att hans liv ska vara värdigt den sista tiden.

 

Vi får också läsa vad Cesars husse upplevde och tänkte efter det att Cesar lämnat detta jordeliv.

 

Boken är bitvis jobbig att läsa som hundägare men samtidigt vet vi ju alla att detta är något som drabbar oss alla. Ett oundvikligt beslut kommer vi att måsta fatta – när att våra fyrbenta vänner måste lämna oss.

 

Jag tycker absolut att boken är värd att läsa.

 

”Jag tar av honom halsbandet där det står ”Perrito, den lilla hunden. Jag vill att han ska erfara tryggheten av min doft som han inandats hela livet.

 

Jag sitter där bredvid Cesar på golvet och känner hans kroppsvärme stråla upp genom min hand när jag försiktigt stryker honom över pälsen och talar tyst till honom. Arton år, fem månader och åtta dagar.

 

Tack för allt Cesar. Du har varit en mycket speciell hund. Mycket av det som du och jag har gjort under ditt liv har varit på dina villkor. Du har sökt min närhet när du så önskade. DU har gjort det jag har bett dig om, men bara om du själv har velat. Du har bestämt mycket i ditt liv och du har accepterat att jag har fått låna dig de här åren. Du har med din självständighet ingett respekt. Jag har älskat dig såsom bara hundägare kan älska sin hund. Förlåt om jag har väntat för länge med att låta dig somna. Förlåt om dina sista veckor blev besvärliga.

 

Jag ville så väl, och ville vara alldeles säker på att det var dags för dig att lämna oss för alltid. Jag ville ditt bästa. Men kanske älskade jag dig för mycket, så att jag lät dig lida lite för länge. Förlåt i så fall. Jag önskar att du skulle förstå att det var för attt jag inte ville ångra något efteråt. Kanske lurade du mig med att vänta för länge genom den tapperhet som du visade mot slutet. Du klagade ju aldrig. Du vände aldrig dina ögon mot mig för att säga: ”Hjälp mig nu”; såsom så många hundägare har sagt att deras hundar har gjort mot slutet. Du kröp inte undan i ett hörn för att visa att du ville dö, som jag också hört beskrivas så många gånger att hundar kan göra mot slutet. Men det kanske var med detta som med allt övrigt under ditt liv. Du kämpade och du bestämde själv. Du begärde inte hjälp eller beslut från mig. Men idag förstod jag, fastän du fortfarande inte vände dig till mig för att be om hjälp. Nu är jag grym mot dig om jag inte låter dig somna. Sov nu. Tack för all glädje du har gett oss alla i familjen omkring dig. Tack för all stimulans du har fört in i våra liv. Jag älskar dig. Sov gott.

 

Det finns inga ord som täcker den saknad som en hund lämnar efter sig. En saknad som bara en annan hundägare kan förstå och som kan tyckas förvånande för den som aldrig har fått uppleva den glädje och stimulans som det innebär att äga en hund och att ha fått förnimma den kravlösa kärlek som den ger.

 

Jag lät mitt hjärta blockera min hjärna vecka efter vecka, ständigt sökande efter andra förklaringar än den som borde vara uppenbar.

 

Hundar klagar inte och gnäller inte som vi människor gör när det är besvärligt, utan de kämpar på utan att kräva hjälp från omgivningen.

 

Jag gjorde det misstaget med att jämföra honom med människan som till skillnad från djuren är känslosam. Djurägaren måste ta sitt ansvar och låta hunden dö när plågan för kamraten blir större än glädjen med livet, eftersom hunden saknar den sentimentalitet som får oss människor att i det längsta klänga oss fast vid tillvaron.

 

Några månader efter Cesars död tvingades familjen även till att låta sin andra hund, Anton lämna dem efter att ha fått tarmcancer.

 

Livet är grymt – men vi får aldrig glömma bort vad vi får av våra fyrbenta:

 

Nämligen: Glädje, Kravlös kärlek & Fantastisk upplevelser ! 

 




Hälsningar från "Bokmalen" 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av k9 - 28 juni 2016 08:38

Hej alla, ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen....:) numera använder ju det flesta bara facebook och så även vi i K9, facebook är dessutom ett utmärkt ställe att snabbt skriva in träningar, lägga in bilder osv.   Vi i Team K9 fortsätter såk...

Av k9 - 21 december 2015 13:55

Önskar er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!   Då orken och framförallt TIDEN inte har funnit att uppdatera denna blogg så hoppas jag att 2016 kommer med mer krafter och tid all hålla igång denna blogg. Vi tränar trots allt varje vecka...

Av k9 - 13 oktober 2015 09:19

Vet inte om det är vi som har för mycket att göra eller om tiden går fortare...men nu är vi tillbaka, iallafall delar av Team K9.     Vår grupp håller på att förändras och några medlemmar har slutat av olika anledningar. Vi kommer under hösten...

Av k9 - 1 april 2015 12:58

En riktig glad påsk önskar vi alla vår vänner!      Delar av K9 har deltagit på en Specialsök helg i Sundsvallsområdet med Instruktör Emma Hammar från Hundreda. Helgen blev superbra för 8 deltagare som fick fördela tiden med halvdag Special...

Av k9 - 7 mars 2015 21:40

Med sorg i hjärtat måste jag berätta att min   Exa   har lämnat mig. Hon blev endast 7 år och 10 månader. Med 25 år som schäferägare har jag blivit "bortskämd" med att få gamla hundar, mellan 12-15 år. Tyvärr blev det inte så denna gång. Tiden kä...

Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards