k9

Direktlänk till inlägg 16 november 2011

Vi har blivit med katt!

Av k9 - 16 november 2011 11:09

I vår hundfamilj har det kommit en katt bland hermelinerna, nja eller kanske det är en katt bland hundarna...


När familjens ena dotter tillfälligt flyttade hem hade hon med sig i boet - EN KATT! Ojojoj tänkte vi hur ska detta gå?

Vi installerade genast och omgående ett stort antal kompostgrindar (tack alla tillverkare för denna universalprodukt, hur kunde man tidigare leva utan detta??) Huset kom att se ut som någon slags grön labyrint med hinder som skulle passeras för att komma in i kök, sovrum, hall, vardagsrum mm mm. Ibörjan öppnade vi dom men efter några dagar försökte vi istället lite "graciöst" kliva över dom, på mer eller mindre smakfulla sätt...


Men denna lilla katt, jag kallar honom Missemojen, men han ska enligt dottern väl kallas Lovis eftersom han är en katt med Norsk skogskattblandning i blodet minsann och har tofsar i sina små öron precis som ett Lodjur.


 

Denna raket katt (han är snabb..) han tyckte minnsann inte om att det sattes upp gröna hinder överallt i huset så han hoppade helt sonika över dom (eller så var han självmordsbenägen) rakt in till två stora (hungriga..nja) schäfertikar! och vi trodde att nu är hans sista stund kommen.. men man ska aldrig säga aldrig har jag nu börjat lära mig efter snart 50 år i livet. Denna lilla tofskrake tyckte att hundarna var jättemysiga och ville gärna umgås med dom. Hundarna, ja dom blev nog först lika förvånad, och förskräckt som oss andra men sedan har dom också vant sig.


Numera går jag först en promenad med två hundar för att sedan byta ut dessa mot en något mindre - katt. Jag är inte förtjust i innerkatter och tycker att han måste få uppleva gräs under tassarna. Så det blir en något kortare kattpromenad. Jag håller just nu på att lära honom hur ett träd ser ut. Jag håller upp honom mot trädet och säger: "Det här är ett träd, det kan man klättra i". Han har ännu inte förstått hur man ska göra, trots att jag har hållit upp honom mot trädet och mitt nästa steg blir atagligen att visa honom hur man gör...(till mina döttrars förskräckelse) Det finns de som säger att man minsann inte alls ska ta ut innekatter för då börjar dom till slut att kräva att vara ute, men det struntar jag i - för jag vill i allafall att denna lilla tofsgosse ska få känna lukt av skog, känna gräs under tassarna och få lyssna till fåglarna...


Idag finns inte längre några gröna hinder i vägen i vårt hus, Missemojen ja Lovis då går omkring som en kung. Och Exa den yngre tiken och katten umgås som de bästa kompisar. De leker tillsammans och Lovis ser gärna och ofta till att springa riktigt fort och Exa är så klart snabb på att hänga med! Gamla damen Puma är en mer stillsam typ. Hon iaktar mer och spana,r något som Lovis uppskattar mycket när han är på det humöret. Han stryker sig gärna mot Puma och igår tvättade han henne i öronen för att sedan lägga sig ner nära intill den stora schäferkroppen. Allt medan jag stod stilla och studerade och samtidigt förbannade mig själv över att kameran inte fanns inom räckhåll.


Tänk vad dom ständigt förvånar oss våra djur.

Katarina  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av k9 - 28 juni 2016 08:38

Hej alla, ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen....:) numera använder ju det flesta bara facebook och så även vi i K9, facebook är dessutom ett utmärkt ställe att snabbt skriva in träningar, lägga in bilder osv.   Vi i Team K9 fortsätter såk...

Av k9 - 21 december 2015 13:55

Önskar er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!   Då orken och framförallt TIDEN inte har funnit att uppdatera denna blogg så hoppas jag att 2016 kommer med mer krafter och tid all hålla igång denna blogg. Vi tränar trots allt varje vecka...

Av k9 - 13 oktober 2015 09:19

Vet inte om det är vi som har för mycket att göra eller om tiden går fortare...men nu är vi tillbaka, iallafall delar av Team K9.     Vår grupp håller på att förändras och några medlemmar har slutat av olika anledningar. Vi kommer under hösten...

Av k9 - 1 april 2015 12:58

En riktig glad påsk önskar vi alla vår vänner!      Delar av K9 har deltagit på en Specialsök helg i Sundsvallsområdet med Instruktör Emma Hammar från Hundreda. Helgen blev superbra för 8 deltagare som fick fördela tiden med halvdag Special...

Av k9 - 7 mars 2015 21:40

Med sorg i hjärtat måste jag berätta att min   Exa   har lämnat mig. Hon blev endast 7 år och 10 månader. Med 25 år som schäferägare har jag blivit "bortskämd" med att få gamla hundar, mellan 12-15 år. Tyvärr blev det inte så denna gång. Tiden kä...

Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Skapa flashcards