k9

Direktlänk till inlägg 4 maj 2012

Våren är här, med försvarsmaktsövning snö,hagel och 1 dm djup lera

Av k9 - 4 maj 2012 16:25

Våren är här! Ja säger dom i allafall, och visst har vi sett både blå och vitsippor men även mer snö och elände...


Exa och jag har varit på vår första "riktiga" KFÖ. Kompani Författnings övning tror jag visst det heter.

Vi har gjort en övning tidigare men denna var verkligen något att "bita i" för ett försvarsmaktsekipage.

 

 Exa & Moritz 

Vi ryckte in torsdag morgon för att då transportera oss vidare ca 10 mil i bandvagn. För er som inte vet, så kan jag tala om att det finns inte mycket plats eller komfort i en bandvagn. Och speciellt inte mycket plats för en hund.

Exa hon tog helt sonika och klev upp på britsen (ja, den kan inte kallas säte, eftersom det inte fanns någon stoppning i den..) och våra soldatkamrater var så gulliga att hon fick ligga där, alltid fanns det något knä hon kunde få plats i.


Vår första anhalt blev skjutbanan för att några skulle göra skjutprov och då bla. vi hundförare. Efter detta fortsatte resan till slutdestinationen Borgsjö. Väl framme skulle alla tält upp och nu hade det börjat att regna...


Dessa 4 dygn fortsatte ungefär i samma regn, snö hagel tema. Ja visst ja glömde säga att det var ca 1 dm lera också..


Vi hundekipage fick verkligen jobba otroligt mycket och fick många gånger chansen att visa vad vi kunde prestera. Eftersom vårt kompani är nybildat så är det mycket som vi behöver lära oss av och med varandra. Många hade tidigare inte jobbat med hund och visst inte alls hur de fungerade.


Efter denna helg så tror jag de flesta har fattat vilket otroligt hjälpmedel hunden med sina sinnen är.


Jag blir bara mer och mer imponerad av min lilla schäferdam som växer och växer för varje dag. Hon är en högtempererad hund med mycket motor, hon har väldigt svårt att vara tyst och stilla. Men när det väl gäller arbete så fokucerar hon upp sig, tar en djupt andetag och jobbar! Det är fantastiskt stimulerande att få känna detta samarbete - människa & hund och jag känner mig otroligt priviligerad av att få uppleva detta.

   

Imponerande var också att se hur hundarna mitt i värsta "kriget" ändå hade förmågan att slappna av och sova. Häftigt!


Vi har fått tillfälle att visa Försvarsmakten vilket fantastiskt redskap en hund är. Inte konstigt att dessa hundar klassas som högteknologiska vapen!


Stolt Soldat Nordin med hund



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av k9 - 28 juni 2016 08:38

Hej alla, ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen....:) numera använder ju det flesta bara facebook och så även vi i K9, facebook är dessutom ett utmärkt ställe att snabbt skriva in träningar, lägga in bilder osv.   Vi i Team K9 fortsätter såk...

Av k9 - 21 december 2015 13:55

Önskar er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!   Då orken och framförallt TIDEN inte har funnit att uppdatera denna blogg så hoppas jag att 2016 kommer med mer krafter och tid all hålla igång denna blogg. Vi tränar trots allt varje vecka...

Av k9 - 13 oktober 2015 09:19

Vet inte om det är vi som har för mycket att göra eller om tiden går fortare...men nu är vi tillbaka, iallafall delar av Team K9.     Vår grupp håller på att förändras och några medlemmar har slutat av olika anledningar. Vi kommer under hösten...

Av k9 - 1 april 2015 12:58

En riktig glad påsk önskar vi alla vår vänner!      Delar av K9 har deltagit på en Specialsök helg i Sundsvallsområdet med Instruktör Emma Hammar från Hundreda. Helgen blev superbra för 8 deltagare som fick fördela tiden med halvdag Special...

Av k9 - 7 mars 2015 21:40

Med sorg i hjärtat måste jag berätta att min   Exa   har lämnat mig. Hon blev endast 7 år och 10 månader. Med 25 år som schäferägare har jag blivit "bortskämd" med att få gamla hundar, mellan 12-15 år. Tyvärr blev det inte så denna gång. Tiden kä...

Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards