k9

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2012

Grön Helg med Försvarsmakten

Av k9 - 15 oktober 2012 10:20

Soldat med hund anmäler sig!


 

2012 års andra och för året sista Försvarsmaktsövning 27-30/9.

Exa och jag är kontrakterade att göra 8 dygns tjäntgöring per år och i slutet av september var det dags igen.


Det är ganska mycket packning som ska med. För en soldat med hund innebär det nästan dubbel packning...

och det vill inte säga så lite grejer det... ja, + hundens då

   

Från samlingsplatsen transporteras vi vidare i bandvagn. Exa älskar att åka bandvagn, hon vet inte hur fort hon ska komma in i vagnen för att hitta en bra plats att rulla ihop sig och - sova! Säga vad man vill om min Exa som är en mycket temperamenfull liten tik med mycket motor och samarbetsvilja, men VILA när hon får tillfälle det är hon väldigt duktig på...Exa & Moritz vilar i väntan på transport ut till övning...



   Exa & Moritz framför bandvagn


Denna övning behövde vi inte åka så långt, utan det blev en transport på ca 1,5 mil. Nämligen till Sättna gamla flygplats, numera används den som dragracingbana. Där skulle vi tillbringa de första 1,5 dygnen i vårt tillfälliga gröna hem, tältet.


 

Dagarna (och nätterna) ägnades åt diverse uppdrag och för oss hundförare innebar det MÅNGA och LÅNGA timmars hundtjänstarbete. Det är jättekul att våra chefer upptäckt vad hundarna är kapabla till och vilket fantastiskt hjälpmedel de kan vara.


Till skillnad från våra förra övning i våras så fick inte Exa denna gång någon direktträff på fienden. Vi fck prova på mycket nya saker som var helt nya både för Exa och mig. Vi fck patrullera i långa sträckor med massor av både soldater, bilar, bandvagnar bakom oss i ledet - och där längst fram i det lååånga grönaledet gick lilla Exa   och jag. Lite stolta, lite nervösa och mycket spända! Man lär så länge man lever, och det är verkligen sant. Om någon sagt att jag skulle bli soldat på "äldre" dagar så skulle jag har gapskrattat för några år sedan. Men soldat utan hund det skulle inte riktigt vara min grej....För hunden den vill jag ha med mig, i vått o torrt.


Sammanfattningsvis från denna övning så stod det

antal timmars hundtjänst under 36 timmars aktiv övning i vår träningslogg


= 26 timmar!


Så jobba fick vi lilla Exa och jag - och roligt var det mestadels men en sak kan jag erkänna att jag saknar under övningarna = grönsaker!! Man får ju grönsaksabstinens, inte en enda liten coctailtomat eller gurkskiva så långt ögat nådde. Men ok, petitesser då....


Klart Slut/Over and Out


från Hundförare Nordin  


Ps.

Jag gruvar mig redan för nästa övning som vi vet blir av under vecka 8, vinterövning i februari... brrrr.      Ds.









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av k9 - 28 juni 2016 08:38

Hej alla, ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen....:) numera använder ju det flesta bara facebook och så även vi i K9, facebook är dessutom ett utmärkt ställe att snabbt skriva in träningar, lägga in bilder osv.   Vi i Team K9 fortsätter såk...

Av k9 - 21 december 2015 13:55

Önskar er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!   Då orken och framförallt TIDEN inte har funnit att uppdatera denna blogg så hoppas jag att 2016 kommer med mer krafter och tid all hålla igång denna blogg. Vi tränar trots allt varje vecka...

Av k9 - 13 oktober 2015 09:19

Vet inte om det är vi som har för mycket att göra eller om tiden går fortare...men nu är vi tillbaka, iallafall delar av Team K9.     Vår grupp håller på att förändras och några medlemmar har slutat av olika anledningar. Vi kommer under hösten...

Av k9 - 1 april 2015 12:58

En riktig glad påsk önskar vi alla vår vänner!      Delar av K9 har deltagit på en Specialsök helg i Sundsvallsområdet med Instruktör Emma Hammar från Hundreda. Helgen blev superbra för 8 deltagare som fick fördela tiden med halvdag Special...

Av k9 - 7 mars 2015 21:40

Med sorg i hjärtat måste jag berätta att min   Exa   har lämnat mig. Hon blev endast 7 år och 10 månader. Med 25 år som schäferägare har jag blivit "bortskämd" med att få gamla hundar, mellan 12-15 år. Tyvärr blev det inte så denna gång. Tiden kä...

Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards