k9

Alla inlägg under oktober 2013

Av k9 - 3 oktober 2013 12:02

Ja då har Exa och jag gjort vår sista Försvarsmaktsövning under 2013.


Vi kommer så länge orken och lusten finns kvar att fortsätta några år till. Men känner mig ändå osäker på om min nästa hund verkligen ska bli tjänstehund. Kraven blir allt större på oss och våra hundar BÅDE inom Räddningen och Försvarsmakten.


Har först nu, vid 50+ kommit fram till att man faktiskt kan ha hund, fortsätta att träna och aktivera hund utan en massa krav på prov, övningar mm. Men det har tagit mig 29 år att inse fakta...(köpte min första schäfer 1984)


Kanske ska jag istället göra andra saker i livet, sådant som jag aldrig hunnit med tidigare. Tänk att bara få slappa i tv soffan någon kväll, ja efter att hundarna fått sitt så klart! Skulle vara riktigt skönt faktiskt. Återstår att se, framtiden får utvisa.


Höstövningen för mig som hundförare och min patrullhund Exa 26-29 september visade sig vara en riktigt rolig övning.

Massor med roliga hundmoment, en del saker vi såklart provat på tidigare men också lite nytt. Roligt!


En förmiddag var det hundsjukvård. Då var det sjukvårdarna som skulle träna på att hantera hund under olika moment, bära hund på bår, i filt, lägga tassbandage mm.


Min Exa tyckte detta var ganska mysigt och bjöd på sig själv!

 



































Mysigt tyckte Exa...

 

Vi tränade på att bygga kojor till hundarna i den sk. basen. I basen finns alltid en basvakt och oftast finns det en mysig eld också..Specieltt skönt var det denna fredag med eld, då det regnade på oss från kl. 07.00 till 22.00 då det var kväll, och då hade vi varit ute HELA dagen...

 

Tänk ändå vilka otroligt sköna naturupplevelser man får med sin hund när man är ute på olika uppdrag, träningar eller annat spännande!

  Exa i basen

Vi tränade också lite lydnad, med en massa störningar som folk som gick omkring, som skrek och störde på alla möjliga sätt. Nyttigt och bra för hundarna som ska klara detta.

 

Men lite gofika hann vi med...

 

När man är på övning finns det oftast ingenstans att sitta eller några bord att äta vid så det gäller att säga som Kajsa Varg; "man tager vad man haver" och man blir väldigt uppfinningsrik. OCH man kommer att värdesätta en vardag väl hemma vid köksbordet sittande på en trästol som värsta LYXEN...


Här ett släpvagnsdrag som bord..

  

Som hundförare ska du kunna hantera på AK 4 och Pistol 88, så lite mörkerskjutning fick vi också prova på.

Det var jättekul och spännande. Vår skjutinstruktör pratade om Vilda Western, jag vet inte alls vad han menade...


Man blir trött under övning så det gäller att ta vara på varje tillfälle till vila, precis som våra kompisar gjorde

 


Stillastående bevakning var ett annat moment, då sitter man stilla med hunden som får ett kommando, Pass på.

Och då koncentrerar upp sig för att lyssna, se o använda näsan. Ett spännande moment där inte bara hunden är på helspänn. Fienden kan ju komma! Hundarna markerade till oss förare mycket tidigt, på ca 200 m avstånd att nu kommer det någon emot oss. Och visst med facit i handen och slutet på momenten fanns de där - fienden ! bara 50 m ifrån oss. DUKTIGA HUNDAR!  Vilka fantastiska vänner och hjälpredor vi har i våra fyrbenta!


Här Exa under stillastående bevakning

 

  Min hjälte, min bästa vän, min räddare i nöden:


Tassemarkens Exa, du är en fantastisk hund!  


Katarina


 


       

Av k9 - 3 oktober 2013 11:36

Hejsan Gott folk


Nu är det länge sedan som jag skrev något på vår blogg så det är väl dags nu.


Jag och Pheadro har varit ute och tävlat lite sedan sist men tyvärr utan några resultat att skryta med, men dessto bättre har det gått för Bettan & Copper.


Lördag den 31 augusti startade Bettan sin första Lägre klass spår, det var 5 st ekipage till start och Copper gick som nummer 3, jag var inte med ute i spårmarkerna utan satt på klubben i spänd förväntan och väntade på dem och se där kom dom.....hur var ansiktsutrycket och jippie det såg bra ut - 9 på spåret och 10 på upptaget, toppenbra. Då var det dags för budföringen, inga problem sa Copper jag springer så fort jag kan och det lönade sig 10 - 10.


Så kom då lydnaden - Platsliggning i spöregn, Coppers grannar klev upp men Copper låg snällt kvar trots spöregn och skott UNDERBART (det var nog den största segern för mig och Bettan), så var det då dags för lydnaden och Copper gjorde oss inte besviken där heller, några missar men det mesta såg fint ut. Då var det bara att vänta och se om det hade räckt


Och visst hade det det, 506,5 poäng, uppflytt och klassvinst -  GRATTIS!  


Så kom då Söndagen den 1 september då var det dags för Lägre klass sök för Bettan och Copper och Elit sök för mig och Pheadro samt Kristina och Aldo. Mig och Christina och våra små älsklingar kan vi lämna därhän denna gång de var inte på humör!!!  

  


Men det var Copper 9,5 av bägge domarna HURRA, all träning har lönat sig! Så då var det att ta sig till klubben för budföring och lydnad idag var det i alla fall bättre väder. Budföringen gick galant i dag också, 10 - 10 Platsliggningen var lite otäck idag men han låg kvar 8,5 - 8,5 så var det då lydnaden nu var Copper ganska trött och betygen var sämre än vanligt men men vad gör det när de kunde ståta med 476 p - uppflytt och klassvinst!!!! Vilken helg, ni är SUVERÄNA!

Så åter till vad jag har gjort.  

    

Jag har varit lärare på Realgymnasiet-  det trodde ni inte va! Jag har haft 3:orna på en veckas utbildning i hundkunskap - det var jättekul.


 

Det var V37 och vi körde stenhårt: Måndag 11.00 - 17.00 körde vi Allmänlydnadspasset både teori och praktik, sen åt vi middag och sen fortsatte vi med Aktivieringsverktygen, klockan 21.30 gjorde vi kväll, jättehärliga elever som snällt ställde upp trots att en del av dem hade rest långt under förmiddagen, toppenelever!    

 

På Tisdagen började vi klockan 09.00 Den här dagen handlade om TSB - Trygghet, Sammarbete, Bestämmande. Det är en bra metod som går att hänvisa både till djur och människor och som kan användas som ett bedömmningsverktyg på förare och deras hundar. Gänget jobbade på med stor iver och alla blev annalyserade - även jag! Min analys blev stor trygghet -  liten sammarbetsklot - och stor bestämmande - Det kan väl inte stämma, Eller? klockan 12 och 17 tog vi matpaus sen gick vi ut och tränade markeringsövningar på mina hundar och sen fick de gå in och köra TSB även på de hundarna klockan 21.30 fick de äntligen lite ledigt.


På Onsdagen började vi 09.00 och lärde oss mer om analysverktygen och tittade på pedagogiken nu riktat till de människor vi får på kurserna. Efter lunch körde vi rollspel oj så kul vi hade - här fick verkligen alla ta fram sina skådespelartalanger med mycket skratt och stoj men ändå ett mycket bra arbete. Nu slutade vi klockan 17 så att de fick lite ledig tid.

På Torsdag förmiddag gick de en långpromenad med hundarna på 2 timmar och därefter annalyserade de alla hundarnas beteende under promenaden. Efter lunsh tog vi frågor som vi disskuterade tillsammans och kom med olika förslag till hur det skulle lösas - mycket givande. Under kvällen fick de till uppgift att köra lydnad med sina egna hundar och hålla lektioner med varandra de gjorde ett utmärkt arbete.


Så kom då Fredagen Jag tackade mina elever för en mycket givande vecka och gav dem uppgifter tills vi ses igen vecka 11, då vi får träffas igen. Jag ser verkligen fram emot det. 


Sen har ju jag och Katarina en pågående räddningskurs och oj så jobbigt men fantastiskt kul det är. Ett väldigt härligt gäng där alla verkligen ger 100 % och ställer upp för varandra precis så som man vill se att blivande räddningshundförare är. Jag är väldigt tacksam att jag får rodda ett sånt härligt team och jag hoppas  och tror att de alla kommer att gå i mål.

 

Och Katarina ett jättestort tack till dig min underbara hjälpinstruktör utan dig skulle vi aldrig ha kommit så här långt - DU ÄR VÄRD DIN VIKT I GULD.

( webbmaster=Katarina tackar för de fina orden...   ) 


Nu har jag surrat tillräckligt om min sommar och höst nu hoppas jag att fler berättar hur ni har haft det, så fram med tangentbordet nu och skriv! Stora kramar till er alla. Nettan


P.S Mix och Pheadro skickar blöta pussar till er alla. D.

  

Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards