k9

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2013

Mission Completet - kontraktet uppfyllt 2013, 8 dygn Insatskompani

Av k9 - 3 oktober 2013 12:02

Ja då har Exa och jag gjort vår sista Försvarsmaktsövning under 2013.


Vi kommer så länge orken och lusten finns kvar att fortsätta några år till. Men känner mig ändå osäker på om min nästa hund verkligen ska bli tjänstehund. Kraven blir allt större på oss och våra hundar BÅDE inom Räddningen och Försvarsmakten.


Har först nu, vid 50+ kommit fram till att man faktiskt kan ha hund, fortsätta att träna och aktivera hund utan en massa krav på prov, övningar mm. Men det har tagit mig 29 år att inse fakta...(köpte min första schäfer 1984)


Kanske ska jag istället göra andra saker i livet, sådant som jag aldrig hunnit med tidigare. Tänk att bara få slappa i tv soffan någon kväll, ja efter att hundarna fått sitt så klart! Skulle vara riktigt skönt faktiskt. Återstår att se, framtiden får utvisa.


Höstövningen för mig som hundförare och min patrullhund Exa 26-29 september visade sig vara en riktigt rolig övning.

Massor med roliga hundmoment, en del saker vi såklart provat på tidigare men också lite nytt. Roligt!


En förmiddag var det hundsjukvård. Då var det sjukvårdarna som skulle träna på att hantera hund under olika moment, bära hund på bår, i filt, lägga tassbandage mm.


Min Exa tyckte detta var ganska mysigt och bjöd på sig själv!

 



































Mysigt tyckte Exa...

 

Vi tränade på att bygga kojor till hundarna i den sk. basen. I basen finns alltid en basvakt och oftast finns det en mysig eld också..Specieltt skönt var det denna fredag med eld, då det regnade på oss från kl. 07.00 till 22.00 då det var kväll, och då hade vi varit ute HELA dagen...

 

Tänk ändå vilka otroligt sköna naturupplevelser man får med sin hund när man är ute på olika uppdrag, träningar eller annat spännande!

  Exa i basen

Vi tränade också lite lydnad, med en massa störningar som folk som gick omkring, som skrek och störde på alla möjliga sätt. Nyttigt och bra för hundarna som ska klara detta.

 

Men lite gofika hann vi med...

 

När man är på övning finns det oftast ingenstans att sitta eller några bord att äta vid så det gäller att säga som Kajsa Varg; "man tager vad man haver" och man blir väldigt uppfinningsrik. OCH man kommer att värdesätta en vardag väl hemma vid köksbordet sittande på en trästol som värsta LYXEN...


Här ett släpvagnsdrag som bord..

  

Som hundförare ska du kunna hantera på AK 4 och Pistol 88, så lite mörkerskjutning fick vi också prova på.

Det var jättekul och spännande. Vår skjutinstruktör pratade om Vilda Western, jag vet inte alls vad han menade...


Man blir trött under övning så det gäller att ta vara på varje tillfälle till vila, precis som våra kompisar gjorde

 


Stillastående bevakning var ett annat moment, då sitter man stilla med hunden som får ett kommando, Pass på.

Och då koncentrerar upp sig för att lyssna, se o använda näsan. Ett spännande moment där inte bara hunden är på helspänn. Fienden kan ju komma! Hundarna markerade till oss förare mycket tidigt, på ca 200 m avstånd att nu kommer det någon emot oss. Och visst med facit i handen och slutet på momenten fanns de där - fienden ! bara 50 m ifrån oss. DUKTIGA HUNDAR!  Vilka fantastiska vänner och hjälpredor vi har i våra fyrbenta!


Här Exa under stillastående bevakning

 

  Min hjälte, min bästa vän, min räddare i nöden:


Tassemarkens Exa, du är en fantastisk hund!  


Katarina


 


       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av k9 - 28 juni 2016 08:38

Hej alla, ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen....:) numera använder ju det flesta bara facebook och så även vi i K9, facebook är dessutom ett utmärkt ställe att snabbt skriva in träningar, lägga in bilder osv.   Vi i Team K9 fortsätter såk...

Av k9 - 21 december 2015 13:55

Önskar er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!   Då orken och framförallt TIDEN inte har funnit att uppdatera denna blogg så hoppas jag att 2016 kommer med mer krafter och tid all hålla igång denna blogg. Vi tränar trots allt varje vecka...

Av k9 - 13 oktober 2015 09:19

Vet inte om det är vi som har för mycket att göra eller om tiden går fortare...men nu är vi tillbaka, iallafall delar av Team K9.     Vår grupp håller på att förändras och några medlemmar har slutat av olika anledningar. Vi kommer under hösten...

Av k9 - 1 april 2015 12:58

En riktig glad påsk önskar vi alla vår vänner!      Delar av K9 har deltagit på en Specialsök helg i Sundsvallsområdet med Instruktör Emma Hammar från Hundreda. Helgen blev superbra för 8 deltagare som fick fördela tiden med halvdag Special...

Av k9 - 7 mars 2015 21:40

Med sorg i hjärtat måste jag berätta att min   Exa   har lämnat mig. Hon blev endast 7 år och 10 månader. Med 25 år som schäferägare har jag blivit "bortskämd" med att få gamla hundar, mellan 12-15 år. Tyvärr blev det inte så denna gång. Tiden kä...

Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards