k9

Alla inlägg den 24 februari 2014

Av k9 - 24 februari 2014 16:30

Måndagar upplevs ofta som jättejobbiga, folk är trötta osv.


Men inte vi i Team K9! För oss är måndagar bästa dagen, dagen då vi får göra det vi tycker är roligast,

nämligen att träna hund!

  

                 

Denna måndag bjöds vi på ett alldeles nytt och spännande område och inte nog med det, det bjöds även på "gofika" både för hundar och förare eftersom Pheadro nyligen fyllt 7 år, Mums!


 


   

       

   

Jag vad säger ni? En bild ljuger ju aldrig, och det syns väl att vi har roligt på våra träningar??

/Katarina

Av k9 - 24 februari 2014 16:25

Vinterövning februari 2014

                           Vårt hem, vår borg 

Ja då har Exa och jag slutfört vinterövningen 2014. Vi var i Graninge, 1 timmes bilfärd från Sundsvall.

Det var tält som gällde, ja för oss soldater. Befälen bodde inne...klenisar!

 

Man blir ganska mör efter 4 dygns övning och får lära sig att logistik, det ordets bemärkelse inte finns med i

Försvarsmaktens ordbok. För är det övning så fungerar ingenting, och ingen vet någonting... Något som jag har väldigt svårt att acceptera och förstå. Blir liksom lite jobbigt i längden om ni kan förstå??

Förutom detta så är det ett härligt gäng med soldater som verkligen har givit Exa o mig plats i gruppen och vill att även vi hundförare ska få uppleva roliga, spännande och utmanande övningar.

 

 

Tyvärr blir det inte många timmars hundtjänst utan mest väntan, och väntan. Det är synd att de högre chefernas okunnskap om hund gör att övningarna inte lämpar sig för hundtjänst.

Visst vi fick göra stillastående bevakning högt upp på en kulle under några timmar och en av dagarna blev det lite andra roliga övningar som att patrullera med hund i pulka bakom en skoter!


Jag vet att hundarna används i mycket högre utsträckning i andra förband än i vårt, vilket år tråkigt. Varför inte ta vara på hundförarnas i de flesta fall många års hundkunskap redan i planeringsstadiet så att övningarna blir givande även för hundar och hundförare?

Det som jag upplever som bäst & härligast under dessa övningar är ändå trogna vänner & kamrater och viktigast av allt:                                                  


     Närheteten till min hund!

Man kommer ju varandra så otroligt nära och blir så tighta så tighta, en underbar känsla!

Jag, Exa, Kicki & Moritz    

  I väntan på bussen, några timmar... Efter 4 dygn var det då dags att åka hemåt i bussen tillsammans med alla andra trötta soldater - men tröttast av dom alla var nog kanske.....


                                                   Min -  FM TJH Tassemarkens   Exa       





Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards