k9

Alla inlägg den 7 augusti 2014

Av k9 - 7 augusti 2014 09:00

Sommaren har inneburit en massa härlig värme!   

       

Men jag vet att inte alla K9:or håller med, ex Kristina som längtar efter vintern

men som verkar njuta liiiite på dennabild i alla fall...  


Vi har som vanligt haft sommaravslutning men ändå fortsatt att träna hela sommaren, fast i år känns det som

(troligen pga värmen) att vi faktiskt HAR tagit det lite lugnare än vanligt...

                

Även om vi inte vill så tar semestrar och sommaren slut och vardagen hinner ikapp oss.


K9 har i sommar fått 2 nya fyrbenta medlemmar, Aussiebröderna Balder & Mycke. Välkommen önskar vi bröderna bus! Baldermatte: Kristina och Myckematte: Nettan (nedan)

 

Balder       

Räddningskursen i Sundsvall fortsätter nu i sitt slutskede och här har vi verkligen återigen fått uppleva hur svårt Räddningssök är och i dagsläget är det 3 ekipage kvar i kursen. Kursen har tagit mycket kraft och tid av Nettan o mig och vi känner att när den är över kan vi återigen ägna oss helhjärtat åt K9 träningar.


 

  

Många K9:or har i sommar tävlat och gått kurser, hoppas få återkomma med lite fler bilder frås dessa så småningom. Jag och min "lilla" Gazza nu 14 månader... har varit på Specialsök kurs i Vallentuna.


Jag tyckte att det skulle vara kul att prova på något helt annat än "det vanliga" och eftersom Gazza inte ska bli någon tjänstehund så tyckte jag att denna kurs verkade extra lockande. Jag och en kompis drog iväg med husvagn och hundar. Med oss hade vi också 3 kelpievalpar som skulle levereras söderöver. Och jag fick chansen att snusa på dom lite... 

            

Kursen var över förväntan och vi lärde oss MASSOR med nya spännande saker och sätt att träna hund på. En eloge till Emma Hammar på Hundreda som var instruktör!

Specialsöket går ut på att lära hundarna att leta ett specifikt ämne, det kan vara narkotika, krut, vapen, vägglöss, svamp mm mm. Enligt Emma så kan man lära hundarna MASSOR med olika ämnen, och de kan verkligen sortera detta i sina hjärnor, fantastiskt! Under denna kurs använde vi oss av Thé, närmare bestämt Yellow Label!

       

Vi fick använda oss av olika banor där det ställdes burkar med thé och detta försvårades genom att fler ämnen  också placerades i de andra burkarna men att hundarna bara fick belöning när de markerade/visade oss förare på just: théet...

   

Vi fick också prova på ID sök, när hundarna ska lära sig att söka efter en specifik människa. Just "Tage 67" år ex. inte bara människovittring som ju våra Räddnings/sök hundar är tränade på.


Vi åkte ifrån kursen med mycket spännande idéer och fick med oss en fundering på vad vill jag lära just min hund? Vad kommer jag ha användning för?


Jag har bestämt mig att lära Gazza Kantarell sök, för jag har så svårt att hitta dessa luringar och jag kommer också att lära henne ID sök. ID sök som kan vara väldigt användbart vid eftersök av försvunna personer ex.

Men tills vidare tränar vi på med teét bara för att upprätthålla hundens motivation, men bara jag hittar någon kantarell (vilket inte verkar vara SÅ lätt efter denna torka...) så kommer den att plockas med pincett och att användas vid första träningen och inlärningen för just:  Kantarellsök!

   

Jag har också hunnit med lite crusing i sommar och SÅKLART hittade jag en massa hundar att fota OCH ett hundcafé när abstinensen blev för stor efter mina kära fyrbenta som var hemma.


   

     

Ha det bäst alla!  


K9 återkommer - starkare, modigare och mer träningssugen än någonsin. Var så säker!


Webmaster/Katarina





Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Skapa flashcards