k9

Alla inlägg den 18 november 2014

Av k9 - 18 november 2014 08:35

Ja då har vi avklarat Certprov för Räddningshund i Umeå. Av fem provande blev två godkända.

Proven är riktigt tuffa, både för hundar & förare. Det är mycket nerver en provdag.

 

så här ser ruinen ut i sommartid, farligt och halt på vintern...


Trots att provet hölls i november så klarade vi oss från snön, endast lite snö på plats men tur nog så var det inte så halt på ruinen, något vi hade fruktat.


Som "gammal"   Räddningshundförare, hjälpinstruktör, provledare denna dag var tom jag nervös.

Det är mycket som gäller...nu ÄR det vinna eller försvinna, för provet får inte göras om.


Inte blev nerverna bättre av att en av de provande förarna krockade på vägen upp till Umeå, och hamnade på sjukhus. Det gick bra, tack & lov för både förare, figurant och hund. Föraren fick, på eget bevåg, åka och göra provet som de tränat för under 1,5 år...Man vet ju aldrig hur en sådan upplevelse påverkar hunden som dagen efter skulle göra certprov. I detta fall gick det bra, det blev godkända.


 

Tillsammans med de som blev godkända grät jag glädjetårar och för de som tyvärr inte orkade hela vägen gjorde det så ont i hjärtat så jag trodde det skulle brista! OM jag bara hade kunnat hjälpa! Känslorna bara bubblade upp och otroligt jobbiga personliga Räddningsminnen kom tillbaks till mig. Jag har sagt det förut och säger det igen, hur kan vi vara så påverkad av Räddningen?

Är det för att detta är det absolut roligaste man kan göra med in hund??? Måste vara så  


Team K9 fortsätter sin aktiva träning med sina älskade hundar, även om Nettan & jag nu har vänt vårt

sista blad i vår  

                                                  

                                                              
     Räddningsbok  



 

Vi har gjort vårt och kan nu överlåta detta till andra yngre, friskare förmågor.T ill dom vill jag säga,

STORT LYCKA TILL & det viktigaste av allt: 

  • Ha roligt med din hund
  • Väx tillsammans
  • Upplev äventyr

och glöm inte att ge


Hunden de bästa förutsättningarna, det är du skyldig din hund. Tänk vad den gör för dig....


Räddningskursen som började som Miljösök kurs, som sedan övergick till Inträdesprov till Räddningshundkurs som sedan utvecklades till Räddningskurs har under denna tid gjort att vi fått träffa och lära känna många fantastiska människor, många som aldrig tränat hund tidigare. Härliga människor & hundar! Räddningskursen under 1,5 år har varit jätterolig, och ibland jättejobbig. Det tar mycket kraft, tid och ork. Mycket känslor under dessa kursers gång, många besvika, många tunga hjärtan :( men också mycket glädje såklart!


Tack Nettan för förtroendet   och att du trodde på mig som hjälpinstruktör. Detta har varit en fantastisk lärorik tid, jag har vuxit och lärt mig mycket som människa och hundförare.

  

Nu utvecklar vi Team K9 ytterligare, vi kommer SÅKLART fortsätta med vår älskade Räddningssträning!

INGET kan hindra oss från det, och vi skulle heller aldrig ta ifrån vår hundar denna ernorma träningsglädje.

Men vi ska även prova lite andra typer av träning, spår, specialsök mm.


För oss är glädje, våra härliga träningskompisar & våra älskade hundar det viktigaste!


Katarina  






Presentation


Välkommen till TEAM K9 och hunden,vår bästa vän

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Skriv gärna några rader!

Prenumerera

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards